انواع عکس های تبلیغاتی

انواع عکس های تبلیغاتی عکاسی تبلیغاتی یکی از شاخه‌های مهم عکاسی صنعتی است که تمرکز آن بر روی
به تصویر کشیدن سوژه‌ها به منظور ارائه یا فروش بیشتر آن‌ها است. در واقع هنر عکاسی صنعتی به مجموعه گسترده ای
از شاخه‌های مختلف عکاسی اطلاق می شود که سوژه اصلی در آن هر پدیده‌ای در حوزه صنعت و تجارت باشد.

انواع عکس های تبلیغاتی

عکاسی تبلیغاتی، در واقع عبارت است از تصویر کشیدن یک سوژه خاص عکاسی با هدف ترغیب بینندگان برای خرید و
یا استفاده از خدماتی که سوژه ما معرفی می کند. عکاسی تبلیغاتی، یکی از شاخه‌های پر طرفدار عکاسی صنعتی
محسوب می شود که هر روز نیز بیش انواع عکس های تبلیغاتی از دیروز تقاضا خواهد داشت.

انواع عکس های تبلیغاتی

انواع عکس های تبلیغاتی

تنوع در عکاسی

هر چه تنوع و تعدد محصولات، خدمات و شرکت‌هادر سراسر جهان بیشتر شود، انواع عکس های تبلیغاتی نیاز به عکاسی تبلیغاتی نیز بیشتر خواهد شد.
در واقع در دنیای پر رقابت و پر زرق و برق امروز، حتی رستوران‌ها و کافه‌ها نیز برای جذب مشتری نیاز به عکاسی تبلیغاتی دارند.

قواعد عکس های تبلیغاتی

عکاسی تبلیغاتی، اصول و قواعد مختص به خود را دارد و اگر عکاسی با فراگیری نسبی عکاسی صنعتی به دنبال عکاسی
تبلیغاتی باشد، احتمالاً با مشکلاتی روبرو خواهد شد. به عنوان مثال، عکاسی تبلیغاتی نیاز به خلاقیتی بی پایان دارد که بتواند
سوژه‌ خود را در کنار المان‌ها و ترکیب نور و رنگ مناسب، به اغوا کننده ترین حالت ممکن به نمایش بگذارد.

عکاسی تجاری

عده‌ای عکاسی تجاری را نیز با عکاسی تبلیغاتی اشتباه می گیرند. این دو سبک از هنر عکاسی اگرچه در بسیاری از وجوه
می توانند با هم شباهت داشته باشند، اما با این حال یک عکاس باید به خوبی تفاوت بین آن دو را بداند. چرا که درک این
تفاوت‌ها می تواند در اصول به کار رفته در تصویربرداری نیز موثر باشد و در نتیجه کار، اثر خود را نشان دهد.

انواع عکس های تبلیغاتی

انواع عکس های تبلیغاتی

هدف از عکاسی

عکاسی تجاری با قصد نمایش هرچه بهتر یک سوژه با مقاصد تجاری به مخاطبان انجام می شود و این بخش شباهت
عکاسی تجاری و تبلیغاتی است؛ اما عکاسی تبلیغاتی به منظور ترغیب مخاطب برای خرید کالا گرفته می شود و این
وجه تمایز این دو سبک انواع عکس های تبلیغاتی است.

بنر های تبلیغاتی

به عنوان مثال یک شرکت تولید کننده کفش، برای معرفی مدل جدید خود از عکاسی
تجاری استفاده می کند که شامل یک عکس با بهترین زاویه، نور، عمق میدان و… گفته می شود؛
اما در بنرهای تبلیغاتی و بروشورهای خود نیاز به عکاسی تبلیغاتی دارد که ممکن است آن کفش را
در پای یک فرد و در حین دویدن یا در هر حالت و سناریوی دیگری نشان دهد.

تفاوت در کادر بندی

به طور معمول، در عکاسی تجاری، کادر مورد نظر به گونه‌ای انتخاب می شود که هیچ چیز بجز سوژه مورد نظر کوچک
ترین جلب توجهی نکند. اما در عکاسی تبلیغاتی وجود المان‌هایی که هوشمندانه در کادر جاساز شده اند، بسیار رایج است.
به عنوان مثال تصویر یک تلویزیون در عکاسی تجاری با هدف ابعاد، طراحی و جزئیات فیزیکی تلویزیون گرفته می شود.

انواع عکس های تبلیغاتی

انواع عکس های تبلیغاتی

استراتژی به کار رفته در عکس

همانطور که در مثال کفش گفتیم، عکس‌های تجاری با هدف معرفی محصولات در کاتالوگ‌ها و بروشورهایی که شامل فهرست
کامل محصولات هستند استفاده می شوند و تصویر نهایی دارای قصه‌ای برای گفتن نیست. اما در عکاسی تبلیغاتی، شما
با استفاده از سوژه‌ها و رنگ‌ها و نور و سایه و… و التبه با استفاده از خلاقیت خود، داستانی جذاب برای ارائه می سازید.

نور و سایه

به طور قطع، در عکاسی تجاری باید از خنثی ترین و در عین حال موثرترین نور و رنگ استفاده شود تا تمام توجه بیننده
به سوژه باشد؛ اما در عکاسی تبلیغاتی گاهی استراتژی اصلی عکاس در دل بازی‌هایی است که با نور و سایه ایجاد می کند.
در واقع هنر عکاسی تبلیغاتی، هنر استفاده خلاقانه از فضا و نور و رنگ و سوژه‌های جانبی است که همگی آن‌ها برای
ترغیب مخاطب به خرید، گرد هم آمده اند.

عکاسی تجاری و تبلیغاتی

حال که با عکاسی تبلیغاتی و اصول و قواعد حاکم بر آن آشنا شدیم و دیگر می توانیم بین عکاسی تجاری و تبلیغاتی
تمیز قائل شویم، بیایید با انواع عکاسی تبلیغاتی نیز آشنا شویم. از دیدگاه‌های مختلفی می توان عکاسی تبلیغاتی
را دسته بندی نمود؛ اما از آن‌جایی که سوژه همواره مهم ترین چیز در عکاسی است، ما نیز انواع عکاسی تبلیغاتی
را از دیدگاه دسته بندی سوژه‌های آن‌ها بررسی می کنیم.

عکاسی تجاری و تبلیغاتی

متداول ترین نوع عکاسی تبلیغاتی عکاسی از محصولات تولیدی در صنایع مختلف است که البته بسته به نوع محصول و
استراتژی تبلیغاتی می تواند بسیار هم گسترده باشد. در واقع خلاقانه ترین تصاویری که به عنوان عکس تبلیغاتی گرفته می شود،
همین عکاسی از محصولات است که نمونه‌های بی شمار آن را در بنرها و بیلبوردها و مجلات همه روزه مشاهده می کنیم.

 

عکاسی از غذا

امروزه تقریباً اغلب کافه‌ها و رستوران‌های کوچک و بزرگ، برای معرفی منوی رستوران خود و جذب مشتریان
و بخصوص برای تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی از عکاسی تبلیغاتی استفاده می کنند و غذاها و نوشیدنی‌های
خود را با شیوه سرو مخصوص خود،انواع عکس های تبلیغاتی  به نمایش می گذارند.

عکاسی از فضا و ساختمان

یکی از انواع رایج عکاسی تبلیغاتی، عکاسی از فضاها است. این فضا ممکن است فضای داخلی یا خارجی یک ساختمان
یا یک هتل یا پارک یا هرچیزی باشد که نیاز به تبلیغ دارد. در واقع هر عکس تبلیغاتی که سوژه آن فضا باشد،
در زمره این عکاسی قرار می گیرد. به عنوان مثال عکاسی از محیط یک تالار، عکاسی از یک مجمتع در حال ساخت، عکاسی از یک پروژه عمرانی و…

عکاسی سبک زندگی

یکی از انواع عکاسی تبلیغاتی که با گسترش شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و فیس بوک در
دنیا رایج شد، عکاسی سبک زندگی یا Lifestyle Photography است. این سبک عکاسی مربوط به تمامی سوژه‌هایی
است که مربوط شیوه زندگی و وسایل زندگی انواع عکس های تبلیغاتی می شود.

عکاسی سفر

یکی دیگر از سبک‌های عکاسی تبلیغاتی که پس از فراگیر شدن شبکه‌های اجتماعی رنگ و بوی دیگری به
خود گرفت، عکاسی توریسم یا عکاسی در سفر است. این سبک از عکاسی یعنی نمایش کشیدن جاذبه‌های
گردشگری یک منطقه یا موسسه توریستی با هدف ترغیب افراد برای سفر به آنجا. در واقع عکاسی توریسم
پیش از این بیشتر به عکاسی از طبیعت یا مناظر خلاصه می شد.

عکاسی مد و فشن

گستره وسیع دیگری از سوژه‌های عکاسی تبلیغاتی مربوط به صنعت مد و فشن است. بدون شک همه ما تصاویر
بیشماری از دنیای مد دیده و می بینیم که در ژورنال‌های مختلف منتشر می شوند. این سبک از عکاسی که به
منظور به نمایش گذاشتن جدیدترین پوشاک‌ها و اکسسوری‌های مربوطه استفاده می شود.

عکاسی سوژه آزاد

یکی از شیوه‌های گسترده عکاسی تبلیغاتی گرفتن عکس‌هایی است که انواع عکس های تبلیغاتی از سوژه‌های آزاد گرفته می شود و
در زمره عکس‌های آرشیوی Stock Photography قرار می گیردانواع عکس های تبلیغاتی  و ممکن است توسط شرکت‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

نکات مهم برای عکاسی تبلیغاتی

عکاسی تبلیغاتی سبکی از عکاسی است که بیش از هر شیوه دیگری قصد در جلب توجه مخاطب دارد.
خلاقیت که یکی از مهم‌ترین عناصر هنر عکاسی است، در این سبک به اوج خود می رسد و گاهی ایده‌هایی
را خلق می کند که مرزهای خلاقیت انواع عکس های تبلیغاتی را جابجا می کنند.

استفاده از نور

نور در دنیای عکاسی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. بسیاری از احساساتی که قرار است توسط شما منتقل شود،
با کمک نورپردازی اتفاق می افتد. در این زمینه چند مورد را بخاطر بسپارید: نخست آن‌که نور طبیعی روز نوری همگن و ایده آل
برای عکاسی است؛ دوم آن‌که اگر در حال عکاسی در آتلیه هستید، سعی کنید با استفاده از سافت باکس و سایر ابزارهای
نورپردازی، نور همگن و کافی را برای انواع عکس های تبلیغاتی عکس خود ایجاد کنید.

عمق دید مناسب

باید بهترین زاویه سوژه خود را بیابید و همان زاویه را به مخاطب ارائه دهید. این موضوع در عکاسی تبلیغاتی بخصوص
از اهمیت بسیار بالاتری برخوردار است؛ چرا که تصویری که شما به نمایش می گذارید، قرار است باعث تصمیم
به خرید محصول توسط انواع عکس های تبلیغاتی مخاطبان شما شود.

به کار بردن رنگ‌ها

بدون شک می دانید که تاثیرات روانشناسی رنگ‌ها در دنیای تبلیغات انکارناشدنی است. در عکاسی تبلیغاتی نیز
ایجاد رنگی که بتواند پیام صحیحی به مخاطب ارائه کند، از اهمیت بالایی برخوردار است. گرمی و سردی رنگ‌های
به کار برده شده در فضای عکس می تواند پیغام اصلی محصول را حتی گاهی بهتر از خود محصول به مخاطب انتقال دهد!

سوژه‌ها و سناریوها

هر تصویر می تواند یک قصه کامل باشد! این موضوع درباره عکاسی تبلیغاتی تقریباً یک باید است! شما باید بتوانید
یک داستان برای سوژه خود بسازید که در تصویر به نمایش در آید. این یک کلید واقعی برای موفقیت در عکاسی
تبلیغاتی است که عکاس بتواند حرف پشتانواع عکس های تبلیغاتی  سوژه خود را به درستی منتقل کند.

ابزارهای استاندارد

بدون تردید استفاده از یک دوربین استاندارد و حرفه‌ای، یک لنز مناسب، تجهیزات نور استاندارد و سایر ابزارهای لازم
برای عکاسی تبلیغاتی مهم ترین موضوعی است که نباید نادیده گرفته شود. یک عمق میدان عالی و یک تصویر شارپ
و دارای نور و رنگ ایده آل، بدون استفاده از دوربین و لنز و سافت باکس‌های حرفه ای و استاندارد به دست نخواهد آمد.

استفاده از ابزارهای استاندارد در عکاسی تبلیغاتی اهمیت دارد

در پایان بخاطر داشته باشید که عکاسی تبلیغاتی با عکاسی تجاری تفاوت دارد و در عکاسی تبلیغاتی حجم بیشتری از
خلاقیت شما نیاز خواهد بود. سعی کنید هر یک از انواع عکاسی تبلیغاتی نام برده را بهتر بشناسید و درباره چگونگی ایجاد
فضای مناسب و همچنین چگونگی استفاده از ابزارها در این سبک بیشتر و بیشتر بدانید و در این زمینه به تمرین آزاد بپردازید
تا با کسب تجربه، انواع عکس های تبلیغاتی به بهترین نتایج دست یابید.

عکاسی مد

این بخش ، همان چیزیست که مردم در مورد آن واژه ی ” تجاری” را بکار می برند. این نوع عکاسی می‌تواند،
در استودیو یا یک فضای باز انجام شود. همچنین می تواند شامل مدل‌های پولی باشد؛ که یک محصول یا تجربه
را مدل‌سازی می‌ کنند، تا فروخته شوند. برای عکاسان مد هر عکس منحصر به فرد است. اما دانستن نحوه ی ژست
دهی به اشخاص مختلف و یا جهت دهی، مهارت بسیار بزرگی است که برای این نوع کار مفید خواهد بود.

عکاسی محصول

این شاخه یک گروه بزرگ دیگر را شامل می شود. شما می‌توانید این کار را در استودیو و یا خارج از خانه انجام دهید.
با این حال، اغلب عکاسان در یک فضای استودیویی عکاسی می‌کنند؛ تا بتوانند یک پس‌زمینه ثابت را برای استفاده ی
خود داشته باشند. انجام این نوع کار مستلزم آن است که شما با کار در استودیو آشنا شوید. به این معنا که: به طور مثال
چراغ‌های استودیو را کنترل کنید، تا تاثیرات مورد نظر را بر روی محصولات خود به دست آورید.

عکاسی غذایی

در این شاخه یک گروه می توانند، تصاویری از را عکسبرداری کند؛ که از وعده‌های غذایی بوده و عموما مردم آنها
را برای قرار دادن در پست های اینستاگرام خود استفاده می‌کنند. اما این کار می‌تواند یک موقعیت مناسب برای انجام
یک کار حرفه ای به عنوان یک متخصص انواع عکس های تبلیغاتی در این زمینه باشد! البته از غذاها به تنهایی نمی توان عکس گرفت.

پرتره های محیطی

این به معنای عکس گرفتن از افراد در محیط کار است. به عنوان مثال، ممکن است به یک مهد کودک بپردازید و عکس هایی را،
از برخی کارکنان آنجا بگیرید. برای این نوع عکاسی باید وقت لازم و کافی را صرف کنید. و البته برای بعضی از آنها باید مجوز های
لازم را در اختیار داشتهانواع عکس های تبلیغاتی باشید.

عکاسی معماری

این شاخه مربوط به عکسبرداری از یک فضا برای اهداف تجاری است. این عکس می تواند مربوط به طراحی یک
ساختمان باشد، یا نمایش دادن خرید و فروش در یک مغازه یا محل تجاری. همانطور که در عکاسی غذا، اغلب با فریم ها
به شکل زمانی و یا لحظه ای کار می کنید، در عکاسی معماری نیز از همین دست قاب ها برای نمایش دادن موضوع استفاده می شود.

فضا و محیط

اغلب با استفاده از فضا و محیط، از جمله چند نفر که به خوبی در مکان درست خود قرار داده شده‌اند،
به نمایش و بافت عکس کمک می ‌کنند.مسلماً هر چقدر تنوع محصولات در جهان بیشتر شود و خدماتی که شرکت‌ ها
ارائه می‌ دهند متنوع تر باشد؛ نیاز به عکاسی تبلیغاتی نیز، بیشتر احساس می ‌شود چرا که دنیای امروزی دنیای پر
رقابتی است که برای ماندن در این عرصه می بایست متناسب با تکنولوژی روز، پیش رفت.

هدف عکاسی

• عکاسی محصول
• عکاسی غذایی
• عکاسی مد و فشن
• عکاسی معماری
• عکاسی سبک زندگی
• عکاسی سفر

نکات مهم در عکاسی تبلیغاتی

مسلماً برای هر نوع عکاسی باید از اصول و قواعد خاصی انواع عکس های تبلیغاتی استفاده کرد. نکات زیر به شما کمک
می‌ کند بتوانید عکس های تبلیغاتی جذابی بگیرید

کادر بندی

برای این نوع عکاسی کادر باید به گونه ای انتخاب شود که المان های هوشمندانه ای در آن، جاسازی شده باشد.
به عنوان مثال یک محصول دیجیتال مثل تلویزیون را به عنوان سوژه عکاسی تبلیغاتی در نظر بگیرید. اگر هدف تنها تبلیغ
تلویزیون باشد؛ می توانید در کادری که برای عکاسی از آن در نظر گرفته اید یک خانواده را در حال تماشای تلویزیون
، داشته باشید. خانواده در اینجا به عنوان یکی از المان های کادر بندی عکاسی تبلیغاتی می‌تواند مخاطب را به خرید تلویزیون، ترغیب کند.

سایه

تناقض بین نور و سایه دراین نوع عکاسی جذابیت چنین تصاویری را دوچندان می ‌کند. هنر عکاسانی که در این زمینه کار
می ‌کنند، بازی با نور و سایه و استفاده خلاقانه از فضا و رنگ و سوژه های جانبی است. این کار باید به گونه ‌ای انجام
شود که در نهایت موجب جلب توجه مخاطب انواع عکس های تبلیغاتی شود.

انواع عکس های تبلیغاتی

انواع عکس های تبلیغاتی

نور

به جرأت می ‌توان گفت که استفاده از نور مناسب انواع عکس های تبلیغاتی در دنیای عکاسی اهمیت زیادی دارد. حتی برای زمان‌ هایی
که قصد عکاسی در فضای آزاد را دارید؛ اگر حس می کنید که نور طبیعی برای این کار کافی نیست، می توانید
از تجهیزات جانبی مثل اسپیدلایت به منظور افزایش نوردهی، استفاده کنید.

زاویه دید

آنچه که در کادربندی شما برای عکس تبلیغاتی پررنگ است،  انواع عکس های تبلیغاتی سوژه مورد نظر می باشد. چراکه این سوژه است
که در نهایت مشتری را به خود جذب می کند. پس باید بهترین زاویه سوژه را پیدا کرده و همان زاویه را به مخاطب، ارائه دهید.

رنگ

فردی که به عنوان یک عکاس تبلیغاتی مشغول به فعالیت است باید درباره تاثیرات روانشناسی رنگ ها در دنیای تبلیغات،
اطلاعات کافی داشته باشد. تنها در این صورت است که می‌ تواند از ترکیب رنگ مناسب استفاده کرده و پیغام اصلی
محصول را به مخاطب، برساند. به طور مثال هیچ عکاسی از رنگ آبی برای تبلیغ و نشان دادن یک سس تند فلفلی، استفاده نمی ‌کند.

سناریو

اگر بتوانید در کنار رعایت تمام نکات گفته شده یک انواع عکس های تبلیغاتی سناریو و یا قصه جذاب هم برای معرفی سوژه خود داشته باشید؛
حجت را بر عکاسی تبلیغاتی، تمام کردید. در واقع زمانی می ‌توانیم بگوییم یک عکس تبلیغات موثر واقع شده است
که عکاس بتواند منظور و هدف سوژه را  انواع عکس های تبلیغاتی به درستی به مخاطب، انتقال دهد.

تجهیزات عکاسی تبلیغاتی

قطعاً برای این که یک تصویر با کیفیت داشته باشید؛ به ابزار استاندارد و تجهیزات مناسبی در این زمینه، نیازمند هستید.
مهم ترین تجهیزاتی که برای این کار نیاز دارید یک دوربین حرفه ای و استاندارد می باشد. در کنار آن، وجود لنزهای مختلف
و مناسب، تجهیزات مربوط به نورپردازی و سایر ابزارهایی که برای عکسبرداری تبلیغاتی نیاز است.

آموزش عکاسی تبلیغاتی

برای اینکه بتوانید در زمینه عکاسی تبلیغاتی به طور حرفه‌ ای کار کنید؛ باید علاوه بر داشتن تجهیزات مناسب، اصول انجام
این کار را به درستی بدانید. پیشنهاد می کنیم برای شروع اگر هیچ سر رشته ای از عکاسی ندارید؛ به سراغ دوره‌ های
آموزشی که در این زمینه برگزار می شود، بروید تا با قواعد و تکنیک های مربوط به عکاسی تبلیغاتی، آشنا شوید.

رساندن پیام برند به طور موثر با انواع عکاسی تبلیغاتی

انواع عکاسی تبلیغاتی پیام عکاسی در تبلیغات و انواع عکس های تبلیغاتی  بازاریابیبه  جای گرفتن عکس های معمولی توسط یک فرد معمولی
، همیشه سعی کنید با عکاسی که تجربه ای حرفه ای در این زمینه دارد به صورت مستمر کار کنید .